Ljubljana, 23. 1. 2025

24. januar, mednarodni dan izobraževanja

Generalna skupščina Združenih narodov je 24. januar kot mednarodni dan izobraževanja razglasila leta 2018, in sicer kot priznanje izobraževanju kot temeljni človekovi pravici in ključnemu dejavniku za dosego trajnostnega razvoja. Tema obeleževanja tega dneva je vsako leto drugačna, vendar je temeljni cilj spodbujati zavedanje, kako pomembno je, da imajo dostop do izobraževanja vsi ljudje, ne glede na njihov socialni položaj, spol, narodnost ali druge razlike. Po podatkih ZN namreč kar 244 milijonov otrok in mladih ne obiskuje šole, 771 milijonov odraslih pa je nepismenih. Njihova pravica do izobraževanja je kršena, kar ni sprejemljivo.

Izobraževanje je človekova pravica, javno dobro in javna odgovornost. Generalna skupščina Združenih narodov (ZN) je 24. januar leta 2018 razglasila za mednarodni dan izobraževanja. S tem je želela poudariti pomen izobraževanja za mir in razvoj. Brez vključujočega, pravičnega in kakovostnega vseživljenjskega učenja in izobraževanja za vse državam ne bo uspelo doseči enakopravnosti spolov in prekiniti začaranega kroga revščine.

Dostop do izobraževanja, ki je vključujoče in kakovostno, mora postati merilo vseh vzgojno-izobraževalnih sistemov po svetu. Vzgoja in izobraževanje morata postati enakovredna in pod enakimi pogoji dostopna vsem ljudem. To je poglavitno sporočilo mednarodnega dneva izobraževanja.

V ospredju letošnjega obeleževanja mednarodnega dneva izobraževanja je umetna inteligenca, s čimer želi Unesco spodbuditi globalno razpravo o vlogi te tehnologije v izobraževanju. Generalna direktorica UNESCA Audrey Azoulay države članice organizacije poziva, naj vlagajo v usposabljanje učiteljev in učencev, da bodo znali umetno inteligenco odgovorno uporabljati.

Slogan mednarodnega dneva izobraževanja »Umetna inteligenca in izobraževanje: Ohranjanje človeške vloge v svetu avtomatizacije« mednarodni dan izobraževanja 2025 torej napotuje h kritičnemu razmisleku o položaju in moči izobraževanja, ki posameznikom in družbi omogoča, da tehnološki napredek razumejo in nanj tudi vplivajo.

Umetna inteligenca (UI) prinaša na področje izobraževanja številne priložnosti, a le ob upoštevanju etičnih načel.  Potencial tehnologije lahko pomembno dopolni in obogati razsežnosti učenja, vendar je ob njeni rabi nujno ohraniti avtonomijo in dobro počutje učiteljev in učencev.

Pri Unescu poudarjajo tudi, da morajo vlade za namen umetne inteligence v izobraževanju zagotoviti dodatna finančna sredstva, in izpostavljajo, da četrtina osnovnih šol še vedno nima dostopa do elektrike, 60 odstotkov pa jih ni priključenih na internet. Prednostno skrb je treba še vedno namenjati dobremu vodenju šol, kakovostni opremi, ob tem pa poskrbeti, da je učiteljem zagotovoljeno ustrezno usposabljanje, da so dobro plačani in cenjeni v družbi. 

Umetna inteligenca je sicer v izobraževanju vse bolj prisotna. V premožnejših državah več kot dve tretjini srednješolcev že uporabljata generativno orodje umetne inteligence za izdelavo šolskih nalog. Tudi učitelji vse pogosteje uporabljajo umetno inteligenco kot pomoč pri pripravi pouka in za ocenjevanje dela učencev. Na drugi strani o teh praksah še niso izdelane jasne strokovne smernice.

Upoštevaje ugotovitve raziskave, ki jo je Unesco maja 2023 opravil na vzorcu 450 ustanov, ima trenutno le deset odstotkov šol in univerz sprejeta uradna ali vsaj okvirna pravila za uporabo UI. Do leta 2022 je le 7 držav za svoje učitelje razvilo usmeritve ali programe na področju UI, le 15 držav pa je v svoje nacionalne učne načrte vključilo cilje o usposabljanju na področju UI. Hkrati vse več držav uvaja omejitve glede uporabe novih tehnologij v razredu. Po novih Unescovih podatkih zdaj skoraj 40 odstotkov držav prepoveduje uporabo mobilnih telefonov v šolah, julija 2023, denimo, je bilo takih 24 odstotkov.

Namen mednarodnega dneva izobraževanja 2025 je torej:

- Preučiti nove možnosti, ki jih ponuja umetna inteligenca, zlasti pri poučevanju, učenju, ocenjevanju in upravljanju izobraževanja.

- Spodbujati razvoj kritične pismenosti na področju umetne inteligence, tako da se izobraževalce in učence opremi s kompetencami, ki jih potrebujejo, da razumejo uporabo in vpliv umetne inteligence.

- Zagotoviti, da UI učenje zgolj dopolnjuje in da se ohranja človeški vidik vzgojno-izobraževalnega procesa, vključno s skrbjo za medosebne odnose in razvijanje čustvene inteligence.

 

Posebno objavo ob letošnjem mednarodnem dnevu izobraževanja s številnimi zanimivimi statističnimi podatki, ki veljajo za šolsko leto 2023/24, so pripravili tudi pri Statističnem uradu Slovenije. Vabljeni, da si jo ogledate na tej povezavi.