Boj za prihodnost javnega izobraževanja v socialni Evropi
V črnogorski Budvi je 26. in 27. 11. 2024 potekala konferenca Evropskega sindikalnega odbora za izobraževanje (ETUCE – European Trade Union Committee for Education), na kateri so sodelovali predstavniki sindikatov izobraževanja iz celotne Evrope.
Med več kot 250 delegati so bili tudi trije udeleženci iz Sviza pod vodstvom glavnega tajnika, ki je na tokratni konferenci še sodeloval tudi kot podpredsednik organizacije Etuce; ta združuje skoraj 130 sindikatov izobraževalnega sektorja iz več kot 50 evropskih držav in predstavlja 11 milijonov članic in članov, zaposlenih v vzgoji, izobraževanju in raziskovanju.
Konferenca ETUCE se sicer odvije vsaka štiri leta in je najvišji organ upravljanja te organizacije, ki je evropski del Izobraževalne internacionale (Education International). Zbrani na konferenci določajo politike, usmeritve in prioritete delovanja ter sprejemajo štiriletni program organizacije. Na njej potekajo tudi volitve vodstva (predsednika in šestih podpredsednikov ter članov »glavnega odbora« – v slednjem ima vsaka država članica svojega predstavnika). Delegati na konferenci sprejemajo tudi proračun in odločajo o aktivnostih prihodnjega mandata.
Boj za prihodnost javnega izobraževanja v socialni Evropi
Na tokratni konferenci v Budvi so bili učiteljski sindikati združeni pod geslom »Boj za prihodnost javnega izobraževanja v socialni Evropi«, ki poudarja bistveno vlogo vsem dostopnega izobraževanja kot javne dobrine in temeljne človekove pravice.
Skupaj smo izvolili novo vodstvo, določili prednostne naloge in prioritete prihodnjega štiriletnega mandata. Udeleženci tokratne konference smo aktivno sodelovali pri opredelitvi akcijskega načrta za uresničevanje skupnih prizadevanj vseh izobraževalcev v Evropi za krepitev javnega izobraževanja in zaščito njegove vloge pri spodbujanju socialne enakosti in demokracije.
Izbrano je bilo novo vodstvo
Za predsednika ETUCE v novem mandatu je bil izvoljen John MacGabhann iz Sindikata učiteljev Irske. Med drugim je v svojem govoru izpostavil ponižnost in optimizem, ki sta po njegovo potrebna za zagotovitev pravice do izobraževanja za vse in spoštovanja, ki si ga učitelji zaslužijo.
Glavni tajnik Sviza Branimir Štrukelj je na tokratni konferenci zaključil svoj 12-letni podpredsedniški mandat v ETUCE-ju. Za šest mest podpredsednikov se je tokrat potegovalo ducat kandidatk in kandidatov, izvoljeni pa so bili:
Lasse Bjerg Jørgensen, BUPL, Danska
Rob Copeland, UCU, Združeno kraljestvo
Julien Farges, SNES-FSU, Francija
Valentina Ilić, SOS, Srbija
Dorota Obidniak, ZNP, Poljska
Cuqui Vera Belmonte, FECCOO, Španija
Skupaj s predsednikom združujejo bogate izkušnje ter močno zavezanost prizadevanjem, da bo glas učiteljev slišan pri oblikovanju kakovostne prihodnosti izobraževanja ter za uresničevanje poklicne avtonomije in solidarnost v evropski učiteljski skupnosti.
Sprejete resolucije: Zavezanost javnemu izobraževanju in strokovni avtonomiji
Na konferenci so potekale tudi poglobljene razprave in sprejetih je bilo več pomembnih resolucij, ki bodo oblikovale in narekovale aktivnosti organizacije v prihodnjih letih:
Glavno resolucijo konference: »Boj za prihodnost javnega izobraževanja v socialni Evropi« je predstavil odhajajoči predsednik ETUCE Larry Flanagan. Resolucija izpostavlja izobraževanje kot javno dobrino in človekovo pravico ter poziva sindikate, naj se borijo za socialno pravičnost, pravično financiranje in izboljšanje delovnih pogojev učiteljev. Poudarja tudi potekajočo kampanjo Izobraževalne internacionale »Go Public!«, katere cilj je okrepiti status učiteljev po vsej Evropi.
Naslavljanje problematike pomanjkanja učiteljev: Vprašanje pomanjkanja učiteljev ne le v Evropi, temveč po vsem svetu, je bila pomembna tema tokratnega dogodka. Resolucija je poudarila potrebo po izboljšanju plač ter skrbi za poklicno avtonomijo in ustrezne delovne pogoje, da bi v poklic pritegnili in v njem zadržali učitelje. Delegat Assian Nimaga (iz sindikata NEU iz Združenega kraljestva) je poudaril: »Za rešitev vprašanja pomanjkanja učiteljev potrebujemo privlačne pogoje in plače. Mentorstvo, usposabljanje in poštene plače so ključnega pomena.«
Strateški dokument o umetni inteligenci v izobraževanju: Trudy Kerperien iz nizozemskega sindikata AOB je kot podpredsednica ETUCE-ja predstavila predlog dokumenta o politiki glede vpliva umetne inteligence na izobraževanje, v katerem so izpostavljene priložnosti in tveganja, ki jih prinašajo tehnologije umetne inteligence. Delegati so v kasnejši razpravi poudarili pomen spoštovanja poklicne avtonomije in zagotavljanja odgovorne uporabe umetne inteligence v izobraževanju ter izpostavljali, da morajo imeti učitelji možnost odločati o tem, kako se UI vključuje v njihovo delovno okolje.
Odpor proti desničarskemu populizmu: Ta resolucija je ob priznavanju porasta ekstremizma po Evropi poudarila vlogo izobraževanja pri spodbujanju demokracije in strpnosti. Lucy Coleman (NEU, Združeno kraljestvo) je izjavila: »Praznovati moramo raznolikost in se zoperstaviti politiki sovraštva,« Martina Borgendale (GEW, Nemčija) pa je pozvala k okrepljenemu političnemu in državljanskemu izobraževanju za preprečevanje negativnega vpliva skrajne desnice.
Delovni program ETUCE 2025-2028: Predstavljen je bil novi delovni program, ki se osredotoča na krepitev kolektivnih zmogljivosti sindikatov, krepitev kolektivnih pogajanj ter zavzemanje za pravičnost in demokracijo.