Na obisku pri madžarskih kolegih
Po prvem bilateralnem srečanju s kolegi iz madžarskega učiteljskega sindikata PSZ-SEH (Pedagógusok Szakszervezete PSZ), ki smo ga februarja lani gostili v Murski Soboti, smo se predstavniki Sviza tokrat odzvali njihovemu vabilu in se 6. maja 2025 z vodstvom sindikata (predsednikom Tamásem Totyikom ter podpredsednikoma) srečali v mestu Balatonföldvár ob Blatnem jezeru na Madžarskem.
Študijski obisk se je začel z obiskom Nacionalne rokometne akademije, madžarskega državnega centra za usposabljanje in razvoj rokometa, ki ga financira Madžarska rokometna zveza. Nahaja se v mestu Balatonboglár in ponuja integrirano štiriletno izobraževanje za učence od 9. do 12. razreda. Poleg tega je na podlagi tristranskega sporazuma med akademijo, klubom igralcev in samimi igralci odprt tudi za madžarske mlade mednarodne rokometaše (18-21 let).
Nacionalna rokometna akademija (NEKA) je svoja vrata odprla leta 2013. Z leti se ji je pridružilo vedno več učencev, tako da je šolsko leto 2015/16 že začelo približno 140 učencev. Športniki običajno pridejo k njim med 14. in 16. letom starosti in se izobražujejo na treh izobraževalnih ustanovah, nastanjeni pa so v dijaškem domu. Najmlajši obiskujejo osnovno šolo Boglár, starejši pa so učenci lokalne srednje šole in poklicne srednje šole Siófoki Szakképzési Centrum Mathiász János Technikum és Gimnázium ter srednje šole kralja Matjaža Mátyás Király Gimnázium. Temeljno načelo šole NEKA je, da ne izobražuje le športnikov, temveč celotno osebo. Skladno s tem se, poleg aktivnostim otrok na športnem področju, veliko pozornosti namenja tudi njihovemu učenju. Šolski učitelji, visokošolski učitelji in trenerji spremljajo in po potrebi pomagajo mladim pri študiju. Učitelji in vzgojitelji otroke s posebnimi srečanji in dejavnostmi pripravljajo na maturo.
V nadaljevanju srečanja sta vodstvi obeh sindikatov, Sviza in PSZ, v prostorih sindikata v kraju Balatonföldvár nadaljevali razpravo o dejavnostih in izzivih pri sindikalnem delu. Zlasti madžarskim kolegom slednjih nikakor ne primanjkuje. Socialni dialog na Madžarskem namreč ne obstaja in sindikat tudi nima besede pri sprejemanju šolske ali druge zakonodaje. V njihovi vladi niti nimajo ministrstva za vzgojo in izobraževanje, za šolstvo je pristojen notranji minister! Ob zadnjem sprejemanju izobraževalne reforme je sindikat sicer celo bil povabljen v parlament, a njegovi predstavniki niso smeli sodelovati v razpravi. Podobno velja za sodelovanje s parlamentarnim odborom, pristojnim za šolstvo: sindikat lahko posreduje svoja mnenja, stališča in predloge, ki pa jih poslanci ne upoštevajo (ali pa jih v poznejših fazah sprejemanja zakonodaje prikazujejo kot svoje …). Tamkajšnja vlada se ob spremembah posvetuje s tujimi multinacionalkami in tako se denimo v kratkem obeta sprememba pogojev za vpis v gimnazije (pogoje bodo zaostrili), da bi se več učencev vpisalo v poklicne šole (za potrebe delovne sile za multinacionalke). Kljub temu da je madžarska vlada učiteljem nedavno dvignila prejemke za 60 odstotkov – sindikat to ocenjuje kot golo podkupovanje zaposlenih –, plača v šolstvu še vedno dosega le 80 odstotkov povprečne plače (visoko izobraženih) oziroma 95 odstotkov (povprečne plače v državi). In zato na Madžarskem še vedno primanjkuje 16.000 učiteljev, saj so najboljši strokovnjaki doslej že odšli iz poklica, hkrati pa se jih na novo zaposli le ena sedmina tistih, ki se vpišejo v pedagoške študije. Trenutno poučuje osem tisoč upokojenih učiteljic in učiteljev.
O zapletenosti položaja govori tudi podatek, da študenti pedagoških fakultet lahko prejemajo tudi državne štipendije, a jih ob koncu študija pogosto raje vrnejo oziroma vračajo, kot da bi se zaposlili v vzgoji in izobraževanju.
V informaciji z našega prvega medsebojnega srečanja lani smo že navedli, da morajo vsi, ki se zaposlijo v vrtcih in šolah, podpisati tudi etični kodeks. Če učitelji v medijih ali na družabnih omrežjih objavijo kritične vsebine oziroma po oceni oblasti neprimerne izjave glede šol, izobraževanja …, so ti učitelji odpuščeni.
PRISPEVEK MADŽARSKIH KOLEGOV o aktualnem stanju v državi, predstavljen marca lani na seji ETUCE Committee (strojni prevod):
"Po vsaki gospodarski krizi se krepi skrajna desnica, po gospodarski krizi leta 2008 smo to močno občutili.
Madžarska je v ospredju izvajanja skrajne, populistične politike. Od leta 2010 so zavestno zgradili sistem, v katerem so s svojimi ljudmi zasedli vsa področja gospodarstva, javne uprave in medijev, pri čemer je bila politična lojalnost edini vidik. Njihov glavni cilj je vdor v zavest ljudi, za komunikacijo so porabili več kot za vzdrževanje vseh vrtcev.
V trinajstih letih so iz javnih služb umaknili sredstva v vrednosti enega leta in pol ter jih prerazporedili za akterje zasebnega gospodarstva. V teh dneh so se povečali nepotrebni proračunski izdatki za šolske psihologe in razvojne pedagoge. Socialni dialog je bil ukinjen, vlada že dve leti ni sklicala sveta za usklajevanje interesov v javnem šolstvu. Na podlagi tega predlagam, da se v direktivi Evropskega parlamenta in Sveta 2041/2022 prednostno obravnava obvezni socialni dialog ETUCE in sklenitev panožne kolektivne pogodbe. V naši državi zakoni ne omogočajo niti sklenitve panožne kolektivne pogodbe. Ne smemo dovoliti, da bi po vzoru italijanske fašistične države sprejemali zakone o poklicnem redu in s sklicevanjem na te zakone izigravali sodelujoče v javni službi. V naši državi zakoni o poklicnem redu zdaj omogočajo tudi vpogled v elektronske naprave v zasebni lasti učiteljev in preverjanje izražanja njihovih kolegov na družbenih omrežjih. Kolegi lahko odgovarjajo za neprimerno objavljanje ali deljenje. Trenutno poteka sodni postopek proti 16 učiteljem zaradi njihovih zasebnih protestnih dejanj. Druga pomembna lekcija za vse bi morala biti, da ne bi smeli dovoliti ustanavljanja korporativnih strokovnih organizacij, katerih delovanje je odvisno od države. Vlada se s temi organizacijami pogaja in to predstavlja kot socialni dialog. Naslednja nevarnost na Madžarskem je, da je vlada napovedala konservativni preobrat v javnem izobraževanju. Po njihovih trditvah so finski, estonski in poljski modeli v izobraževanju propadli, zato se je treba vrniti k osredotočenosti na učne načrte. Vlada je izjavila, da se izobraževanje, ki temelji na kompetencah, ne more odzvati na izzive, ki prihajajo z Daljnega vzhoda. Sklicujoč se na to, želi vrniti elitno izobraževanje z zagotavljanjem le minimalne izobrazbe za spodnjo tretjino družbe, ukiniti pa želi tudi posebno izobraževanje, šolsko psihologijo in razvojno pedagogiko. Tako se lahko zgodi, da želi po lastnih besedah največja protipriseljenska vlada v državo povabiti 200.000 delavcev iz Azije, ker trg dela ne more najti primernih delavcev iz skupine odrinjenih skupin. Noče se ukvarjati niti z učinki umetne inteligence v izobraževanju, saj je ne zanima, da bi se učenci naučili filtrirati lažne novice. Če se dotaknemo elitnega izobraževanja, je v izobraževanju potekal neverjeten proces privatizacije. Leta 2010 je bilo število cerkvenih izobraževalnih ustanov enako deležu ljudi, ki prakticirajo svojo vero, danes se je ta delež podvojil, 40 % srednjih šol in 80 % varstva otrok je prešlo v cerkvene roke, medtem ko se število vernih ljudi še naprej zmanjšuje. Vlada želi ohraniti konkurenčnost z ohranjanjem nizkih plač in prilagajanjem izdatkov za izobraževanje tej ravni. Zadnji element je omejitev delovanja civilnih organizacij. Nevladnim organizacijam (NVO) je bilo prepovedano delovanje v vseh izobraževalnih ustanovah. Organizacije, ki se ukvarjajo z vprašanji enakosti spolov, se spremljajo ločeno. Le zdravniki lahko vodijo ure spolne vzgoje, ne smejo pa se ukvarjati z vprašanjem homoseksualnosti. Izobraževanje o spolu je bilo v učnih gradivih zmanjšano na minimum. Povečalo se je število kaznivih dejanj zoper manjšine, povečala se je agresija v šolah, kar želijo rešiti tako, da v šole pošljejo policiste. Nevladne organizacije in sindikati morajo vladne organe obveščati tudi o donacijah, ki jih prejemajo iz tujine. Predstavniki in vodje organizacij, ki so prejele podporo iz tujine, ne smejo kandidirati na lokalnih vladnih in parlamentarnih volitvah. Če predstavnik kandidira na volitvah, je lahko zaradi nezakonitega financiranja ali služenja tujim interesom obsojen na zaporno kazen od enega do treh let.
In še povsem sveža informacija: včeraj je vlada sprožila preiskavo davčne uprave proti sindikatom učiteljev. Zanima jih, kako smo financirali protestne akcije v zadnjih dveh letih.
Neizobraženi in revni ljudje so tisti, ki držijo populistično desničarsko vlado na oblasti. Skrajna desnica je najmočnejša tam, kjer je revščina največja. Vse prosim, da se učijo iz napak Madžarov. Na Madžarskem na univerzitetni ravni tuje študente učijo, kako v drugih državah graditi Orbánov sistem."
Na Madžarskem so od leta 2012 že kar petnajstkrat spremenili ustavo. Zadnja sprememba vključuje določbo o prepovedi vsega (npr. demonstracije, shodi (parada ponosa)), kar bi lahko negativno vplivalo na otroke. Skladno s tem oblasti tudi natančno preverjajo vse kandidate za zaposlitev v otroškem varstvu (informacije o njeni/njegovi primernosti zbirajo pri starših, sosedih …).
Oblast je 1. 1. 2024 prepovedala odvajanje sindikalne članarine s strani delodajalcev (kot je to, denimo, urejeno pri nas) in vsak posameznik mora odtlej sam poskrbeti za mesečno vplačevanje članarine svojemu sindikatu. Tako v učiteljski sindikat kot tudi sicer je na Madžarskem v sindikate vključenih (le) približno sedem odstotkov zaposlenih.
Nejevero je pri nas pustil tudi podatek, da so učitelji dolžni 60 ur letno nadomeščati brezplačno (odsotnosti kolegov, bolniške …), sicer so lahko odpuščeni. Ravnatelj mora tovrstno nadomeščanje sicer napovedati vsaj 96 ur prej in zaposleni ga je dolžan opraviti. Pogosto pa se dogaja, da je zaposlenim odrejeno nadomeščanje manj kot štiri dneve vnaprej (v tem primeru bi moralo biti to nadomeščanje plačano), vendar zaposleni kljub temu ne prejmejo plačila. Le če se odločijo za tožbo, dobijo to delo plačano.
V teh okoliščinah in pod predpisi, kot veljajo v sosednji državi, pravzaprav ne obstaja niti pravica do stavke (kot jo npr. poznamo pri nas), saj morajo zaposleni vseeno poskrbeti za otroke in pouk, čeprav stavkajo (to pomeni, da delajo in obenem za to ne dobijo plačila, ker so v stavki!?). Ko je pred tremi leti več zaposlenih stavkalo na način, da ob tem niso delali, so iz razloga »državne nepokorščine« dobili odpoved delovnega razmerja.
Pri razpravi, ali sindikat – ob dejstvu, da ima na Madžarskem stranka FIDESZ absolutno večino v parlamentu – sodeluje z opozicijskimi strankami, je bil odgovor prav tako negativen; kolegi so nam pojasnili, da niti te stranke ne kažejo interesa in motivacije za sodelovanje s sindikati. Ker je močno oteženo delovanje sindikata na državni ravni, se sindikat na lokalnih ravneh trudi privabiti, povezati čim več članic in članov.
Naše tokratno srečanje z madžarskimi kolegi se je sklenilo prijetneje, z obiskom vrtca Szivárvány, ki izvaja poseben umetniški program. V oddelkih tamkajšnjih vrtcev imajo sicer kar do 28 otrok, vendar za njih skrbijo dve vzgojiteljici in ena pomočnica.