O rabi mobilnih telefonov v šolah
V torek, 4. marca, je bila izvedena javna razprava "Manj telefonov, več znanja – razmislek o rabi telefonov v šoli in družbi nasploh”, ki je bila organizirana v luči nedavno predstavljene pobude oziroma peticije Odklopi.net. Le-ta poziva Vlado RS, Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje in druge pristojne institucije, da po vzoru mnogih drugih držav zakonsko omejijo rabo zasebnih mobilnih telefonov v vzgojno-izobraževalnih ustanovah ter tako omogočijo pravico do zdravega razvoja. Poziv je poleg splošne javnosti podpisalo tudi preko 100 strokovnjakov in vidnih posameznikov, podprla pa ga je tudi predsednica RS, Nataša Pirc Musar.
Sodelujoči v razpravi o peticiji za omejitev uporabe telefonov v šoli so pristojne pozvali k takojšnim ukrepom. Kot je z včerajšnje javne razprave poročala Slovenska tiskovna agencija, namen peticije skupine Odklopi.net ni prepoved uporabe telefonov v šolah, ampak omejitev. Tako so na včerajšnji razpravi ugotavljali predstavniki Odklopi.net, staršev, šol in stranke Vesna. Poudarili so tudi pomen izobraževanja o problemu. Strinjali so se, da mora šolsko ministrstvo področje sistemsko urediti že pred začetkom novega šolskega leta.
Skupina posameznikov, zbrana v ekipo Odklopi.net, in nekateri strokovnjaki se s peticijo zavzemajo za zakonsko omejitev uporabe pametnih telefonov in drugih digitalnih naprav v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Od 20. februarja so pod peticijo zbrali okoli 11.000 podpisov.
Eden izmed pobudnikov peticije, antropolog Dan Podjed je to ocenil kot izjemen dosežek. »Očitno smo se dotaknili problema, ki je pomemben za družbo,« je dodal na razpravi Manj telefonov, več znanja - razmislek o rabi telefonov v šoli in družbi nasploh, ki je potekala na pobudo zunajparlamentarne stranke Vesna. Podjed je med razpravo večkrat poudaril, da pri peticiji ne gre za ludistični projekt. V peticiji ne govorijo o prepovedi telefonov v šolah, ampak o omejitvi zasebnih telefonov v vzgojno-izobraževalnih ustanovah.
Problem se nekje mora začeti reševati, je poudaril. Šolsko okolje je po njegovem mnenju lahko izvrsten poligon za ta začetek, saj tam nastaja družba prihodnosti. Izpostavil je, da si želi več učenja o informacijskih vsebinah v šolah oziroma že v vrtcih.
Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Lara Romih pa je izpostavila, da se mora telefon iz šolskih prostorov popolnoma umakniti, saj ga otroci po njenem mnenju v šoli ne potrebujejo. Poudarila je še pomen izobraževanja vseh deležnikov o tej tematiki, od staršev, učiteljev do ravnateljev.
Bivši ravnatelj Osnovne šole Hruševec Šentjur Robert Gajšek je izpostavil, da mora peticija naslavljati predvsem starše, šolstvo je po njegovem mnenju »samo postranska škoda«. Tudi Podjed meni, da je treba več pozornost nameniti odraslim, saj se mu zdi, da se v zvezi s to peticijo preveč pogovarjajo o otrocih.
Sopredsednica stranke Vesna Urša Zgojznik je dodala, da šole v Sloveniji niso zares avtonomne, saj so del šolskega sistema in dogovorjenih pravil. Prepuščati, da to šola ureja sama, je po njenih besedah shizofreno. Strinjali so se, da mora ministrstvo za vzgojo in izobraževanje to področje nujno urediti pred začetkom novega šolskega leta.
Lara Romih je ocenila, da je ministrstvo zadevo na začetku narobe razumelo, a da sedaj razumejo, da gre za nacionalni problem. »Zavedati se moramo, da to ni samo problem ministrstva za šolstvo, temveč tudi ministrstev za zdravje in za digitalno preobrazbo,« je dodal Podjed.
»Zadevo je možno urediti preko področnega zakona, ki naj bi se menda pripravljal, torej zakon o osnovnih šolah. Seveda najboljše bi bilo, da to uredimo preko nacionalnih programov,« je dejala Urša Zgojznik. »Ministrstvo za šolstvo zadnja leta puščamo ob strani, tu se zdaj rojeva priložnost, da se tudi ta resor pobriga za to področje,« je še dodala. Izrazila je tudi zaskrbljenost, ali bodo na ministrstvu temo znali večplastno nasloviti. Torej, da se ne bo samo omejilo, ampak tudi izobraževalo učence o temi.
»Če se nekaj takega naredi, potem je treba iti do konca. Ne samo reči, to bomo nekaj malo prepovedali, si roke oprali, sedaj pa naj ravnatelj to rešuje,« je opozoril Gajšek.
V nadaljevanju včerajšnjega dne je Slovenska tiskovna agencija na svoji strani objavila tudi odziv Ministrstva za vzgojo in izobraževanje o opisani problematiki. To je napovedalo razpravo o predlogih rešitev glede rabe telefonov v šolah.
Med predlogi je zakonska omejitev rabe telefonov in drugih digitalnih naprav, so navedli za STA. Hkrati so poudarili, da le prepoved ne bi rešila pretirane in nenadzorovane rabe telefonov med mladimi. Ta je postala širši družbeni problem.
Predlogi rešitev, ki so v zaključni fazi, vključujejo tehnične možnosti za zakonsko omejevanje rabe telefonov in drugih digitalnih naprav v šolah, vzgojne ukrepe v primeru nespoštovanja predpisov in pristojnost staršev za ravnanje otrok v primeru nespoštovanja omejitev. Poleg tega vključujejo sistematično pridobivanje znanj na področju rabe digitalne tehnologije, torej tudi smiselno in zdravo rabo.
Večina slovenskih šol ima prepoved že zapisano v svojih pravilih, so še navedli na ministrstvu.
Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj je sicer že v ponedeljek na seji DZ odgovarjal tudi na poslansko vprašanje v zvezi z ureditvijo rabe telefonov v šolah. Poudaril je, da so pripravili izhodišča, o katerih se bodo v širši razpravi začeli pogovarjati ta teden, saj na tem področju »resnično potrebujemo konsenz«.
Podatkov o tem, kako deluje omejevanje rabe v Evropi, je po ministrovih besedah malo. Meni pa, da bi bila uvedba tako imenovanih šolskih telefonov v šolskem prostoru povsem neustrezna. V tem primeru bi bilo namreč treba odgovoriti tudi na vprašanja o dodatnih zaposlitvah in njihovi učinkoviti rabi v šolskem prostoru.
Vir: Slovenska tiskovna agencija