Ljubljana, 20. 12. 2024

Socialni dialog v izobraževanju

V drugi polovici decembra, 19. 12. 2024, je bilo v Bruslju izpeljano letno srečanje delegatk in delegatov v evropskem sektorskem socialnem dialogu v izobraževanju, na katerem so se sešli predstavniki učiteljskih sindikatov, člani Evropskega sindikalnega odbora za izobraževanje ETUCE, in Evropskega združenja delodajalcev v izobraževanju EFEE. Med pomembnejšimi točkami dnevnega reda tokratnega plenarnega zasedanja je bil dogovor evropskih socialnih partnerjev v izobraževanju o začetku pogajanj za sklenitev t. i. avtonomnega sporazuma o delu na daljavo in pravici do odklopa v izobraževalnem sektorju. Tovrstni sporazum nastane kot rezultat samostojnih pogajanj med reprezentativnimi organizacijami socialnih partnerjev (v tem primeru ETUCE in EFEE) in ne npr. kot rezultat političnega procesa odločanja v okviru uradnih institucij EU. Kljub avtonomnosti socialnih partnerjev v procesu pa je vloga Evropske komisije pri tem nudenje finančne, tehnične in strokovne podpore, da pogajanja lahko učinkovito potekajo. Pobuda za sklenitev avtonomnega sporazuma o delu na daljavo in pravici do odklopa izhaja iz aktualnega delovnega programa sektorskega socialnega dialoga v izobraževanju ter zlasti iz naraščajoče potrebe po usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja ter prilagajanju na spreminjajočo se naravo dela v izobraževalnem sektorju. Pogajanja za sklenitev avtonomnega sporazuma o delu na daljavo in pravici do odklopa med ETUCE in EFEE se bodo pričela marca prihodnje leto.

V zaključni fazi priprave so tudi posodobljene evropske večsektorske smernice socialnih partnerjev za preprečevanje in odpravljanje nasilja in nadlegovanja na delovnem mestu s strani tretjih oseb (European Multi-sectoral Social Partners Guidelines to prevent and tackle third-party violence and harassment related to work). Omenjene večsektorske smernice so bile prvič pripravljene 2010, že takrat tudi ob sodelovanju ETUCE in EFEE, po skoraj desetletju in pol pa so se socialni partnerji v luči številnih družbenih sprememb v tem času odločili za njihovo osvežitev in prilagoditev novim izzivom. ETUCE in EFEE sta na tokratnem plenarnem srečanju predstavila posodobljene večsektorske smernice na to temo, ki so bile nato na zasedanju tudi potrjene. Delegati so ob izmenjavi mnenj o uporabnosti in uporabi teh smernic v izobraževalnem sektorju – ob dejstvu visoke stopnje feminiziranosti učiteljskega poklica, tudi v luči preprečevanja in zaščite pred nasiljem na podlagi spola in nasiljem v družini – poudarili pomen skrbi za varna in spodbudna delovna mesta.

Pomembna točka dnevnega reda tokratnega zasedanja je bila udeležba izvršne podpredsednice Evropske komisije Roxane Mînzatu, ki je v kabinetu predsednice Evropske komisije pristojna za področja socialnih pravic, spretnosti, kakovostnih delovnih mest in pripravljenosti. Predstavila je naslednji delovni program Komisije, zlasti na področjih „Ljudje, spretnosti in pripravljenost“, ki zajemajo politiko zaposlovanja in izobraževanja. Prisotni na srečanju so z Roxano Mînzatu izmenjali mnenja o usklajevanju pobud EU s prednostnimi nalogami v izobraževalnem sektorju.

Nedavno, v začetku letošnjega novembra, je potekala predstavitev novega spletnega interaktivnega orodja (OiRA) za oceno tveganj ter v podporo zdravim in varnim delovnim pogojem v visokem šolstvu in raziskovanju. Delegati so na tokratnem zasedanju razpravljali o možnih pristopih, kako spodbuditi večje zavedanje deležnikov o novem pripomočku ter sprejetju oziroma uporabi tega orodja na nacionalni ravni v posamezni državi. Preprečevanje z delom povezanih fizičnih in psihosocialnih tveganj namreč ni le predpogoj za zagotavljanje dostojnih in privlačnih delovnih pogojev v omenjenih (oziroma vseh) dejavnostih, temveč je tudi obvezna zahteva v vseh državah EU. Novo spletno interaktivno orodje za podporo varnim in zdravim delovnim pogojem v visokošolsko-raziskovalnih ustanovah (OiRA) sta skupaj pripravila ETUCE in EFEE v sodelovanju z Agencijo EU za varnost in zdravje pri delu (EU-OSHA). Spletno orodje OiRA je interaktivno orodje, namenjeno ocenjevanju tveganja v posameznih dejavnostih. Je brezplačno, enostavno za uporabo ter namenjeno posameznim ustanovam. Tokratno orodje za visoko šolstvo in raziskovanje je rezultat 18-mesečnih usklajevanj v okviru socialnega dialoga med ETUCE in EFEE in je prva pobuda na ravni EU, ki ponuja brezplačno orodje, ki je obenem enostavno za uporabo ter prilagojeno razmeram in potrebam vodstev in zaposlenih v visokem šolstvu in raziskovalni dejavnosti. Pred leti sta evropska socialna partnerja v izobraževanju ob sodelovanju EU-OSHA že pripravila orodje OiRA za področje predšolske vzgoje ter srednjih šol. Tokrat pa je torej pripravljen še interaktivni vprašalnik za oceno tveganja v visokem šolstvu in raziskovanju.

Povsem ob koncu zasedanja so se zbrani seznanili še s potekom ter aktivnostmi v skupnih projektih in izmenjali ideje, katera področja in problematiko oziroma izzive bi bilo smiselno nasloviti s katerim od prihodnjih skupnih projektov organizacij ETUCE in EFEE.