Ljubljana, 29. 5. 2025

Umetna inteligenca in izobraževanje

Monografija Generativna umetna inteligenca v izobraževanju: Analiza stanja v primarnem, sekundarnem in terciarnem izobraževanju, ki jo je pripravila skupina slovenskih raziskovalk in raziskovalcev z različnih univerz in institucij, predstavlja prvo celostno in sistematično analizo stanja uporabe generativne umetne inteligence (GEN-UI) v izobraževanju v Sloveniji.

 

 

 

 

 

 

 

Publikacija se osredotoča na večdimenzionalno analizo stanja uporabe Gen-UI v osnovnih, in srednjih šolah ter visokošolskih ustanovah, in sicer na:

trenutno uporabo Gen-UI,

zaznane izzive in etične dileme,

pedagoške priložnosti,

učne pristope,

vrzeli v znanju,

tehnične omejitve in rešitve,

digitalni razkorak,

stališča do Gen-UI,

ter predloge za izobraževalne politike.

Podatke za analizo so raziskovalke in raziskovalci pridobili z anketami in v fokusnih skupinah, v katerih so sodelovali učenci, dijaki, študenti, učitelji, visokošolski sodelavci in vodstveni delavci izobraževalnih zavodov. Poseben poudarek je namenjen percepciji vpliva generativne umetne inteligence na različne vidike vzgojno-izobraževalnega dela, vključno z organizacijsko podporo, zaznanimi koristmi, uporabniško izkušnjo ter doživljanjem procesov učenja, poučevanja in vodenja ob uporabi generativne umetne inteligence.

Ugotovitve iz monografije kažejo, da se Gen-UI uporablja predvsem za pripravo učnega gradiva in preverjanje znanja, redkeje za razvijanje kritičnega mišljenja ali sodelovalno učenje. Uporaba Gen-UI je bolj razširjena med dijaki in študenti kot med učenci, potrdilo pa se je še, da obstajajo pomembne razlike glede digitalnih kompetenc in dostopa do tehnologije. 

Dodatno je bilo ugotovljeno, da si učitelji želijo in potrebujejo dodatna izobraževanja, kar se tiče uporabe Gen-UI, hkrati pa, da je premalo pozornosti namenjene etičnim vprašanjem, ki spremljajo vstop umetne inteligence v šolski prostor.

Monografija predstavlja pomemben znanstveni in strokovni doprinos k področju edukacijskih ved ter nudi dragocene usmeritve za oblikovanje strateških politik in odločitev na področju vzgoje in izobraževanja v prihodnosti. Kot so zapisali, je namenjena odločevalcem v izobraževalni politiki (npr. ministrstvu), vodstvom izobraževalnih zavodov, učiteljem in profesorjem, ki želijo razumeti priložnosti in izzive Gen-UI, raziskovalcem na področju didaktike in tehnologije, razvijalcem izobraževalnih strategij, ter splošni zainteresirani javnosti, ki želi vpogled v aktualno stanje na področju digitalne preobrazbe izobraževanja.