Ljubljana, 27. 1. 2025

Za večje vlaganje in izboljšanje ugleda učiteljskega poklica

Izobraževalna internacionala (Education International) je na mednarodni dan izobraževanja, ki smo ga obeleževali 24. januarja, pripravila poseben dogodek s predstavitvijo poročila o položaju učiteljev po svetu.

Poročilo Globalni status učiteljev 2024 (GSU) je znova in zgolj še enkrat več jasno pokazalo na kruto resničnost v vzgoji in izobraževanju: pomanjkanje učiteljev je globalna težava in je kriza, ki ima globoke posledice za izobraževalne sisteme v številnih državah. Poročilo sicer temelji na podatkih iz kar 121 držav, ki so jih prispevali 204 učiteljski sindikati. Vsebuje pregled najaktualnejših izzivov ter ključna vprašanja, s katerimi se bo moral v prihodnje dodatno soočati ta poklic.

Poročilo sta pripravila dr. Ben Arnold in dr. Mark Rahimi, ki v posebnem blogu kritično analizirata pridobljene rezultate in na tej osnovi izpostavljata ključno vlogo učiteljev pri zagotavljanju pravičnega in kakovostnega izobraževanja za vse.

Tokratno poročilo sicer prinaša nazoren nabor izzivov ter obenem priložnosti, s katerimi se soočajo pedagoški delavci po vsem svetu. Razkriva, da je učiteljski poklic pod pritiskom, a hkrati tudi poln potenciala. Poročilo poziva k ukrepanju na svetovni ravni za reševanje teh sistemskih vprašanj. Vsebuje tudi poziv oblikovalcem izobraževalnih politik in odločevalcem, naj dajo prednost naložbam v delovne pogoje učiteljev ter poskrbijo za dvig njihovega statusa, kar je predpogoj za zagotavljanje pravičnega in kakovostnega izobraževanja za vse.

Ključne ugotovitve poročila:

Pomanjkanje učiteljev: Poročilo izpostavlja veliko pomanjkanje učiteljev na vseh ravneh izobraževanja, zlasti na področju posebnih potreb, predmetov STEM (znanost, tehnologija, inženirstvo in matematika) ter poučevanja na srednjih šolah. Glavni razlogi za to so nizke plače, slabe možnosti kariernega napredovanja in velike delovne obremenitve, zahtevni delovni pogoji.

Delovni pogoji in dobro počutje: Učitelji se soočajo z visoko stopnjo stresa zaradi velikega števila učencev v razredu, administrativnih obremenitev in čustvene zahtevnosti poklica. Pogosto jim tudi delovno okolje ne nudi ustrezne podpore, zato so težave še intenzivnejše.

Poklicni status: Učitelji so kljub svoji ključni družbeni vlogi pogosto podcenjeni, njihova strokovna stališča ostajajo neupoštevana, soočeni so z omejevanjem ali kršenjem delavskih pravic, hkrati pa jim pogosto ni naklonjeno tudi javno mnenje ter družba ne priznava njihovega strokovnega znanja.

 

Kako naprej?

Poročilo poziva k odločnim in nujnim, takojšnjim ukrepom za dvig statusa učiteljskega poklica, zadržanje obstoječih učiteljic in učiteljev v njem ter privabljanje mladih med izobraževalce. Ključni ukrepi, ki bi k temu pripomogli, so naslednji:

Izboljšanje nagrajevanja učiteljev: Konkurenčne plače in možnosti poklicnega napredovanja so bistvenega pomena za privabljanje in ohranjanje usposobljenih učiteljev.

Podpora dobremu počutju učiteljev: Zmanjšanje delovnih obremenitev, izboljšanje podpornih sistemov ter skrb za duševno zdravje v šolskih okoljih.

Izboljšanje statusa učiteljev: Spodbujanje spoštovanja učiteljskega poklica z okrepitvijo socialnega dialoga, zadostnim vlaganjem v vzgojo in izobraževanje ter vključevanjem zaposlenih pri sprejemanju odločitev.

Vlaganje v javno izobraževanje: Vlade se morajo zavezati k pravičnemu in stabilnemu financiranju javnega izobraževanja ter se upreti težnjam po privatizaciji.

 

Celotno poročilo Izobraževalne internacionale Globalni status učiteljev 2024, ki se zavzema za večje javne naložbe v izobraževanje in učiteljski poklic, najdete na tej povezavi – KLIK!